صفحه اصلی »

پیشرانه خودرو چیست؟ + بهترین پیشرانه‌های بازار خودروی ایران

پیشرانه خودرو اصلی‌ترین رکن فنی ماشین‌ محسوب می‌شود. اگر پیشرانه وجود نداشته باشد، خودرو از لحاظ کارایی با یک درشکه بدون اسب چندان تفاوتی نخواهد داشت. این پیشرانه است که نیروی رانش به سمت جلو را تولید می‌کند و باعث می‌شود خودرو عملکردهای دینامیکی سریع و متناسب از خود نشان دهد.
در این مطلب می‌خواهیم ببینیم پیشرانه خودرو چیست و از چه از اجزایی تشکیل شده است. درنهایت نیز ۵ مورد از بهترین پیشرانه‌های ماشین در بازار ایران را معرفی می‌کنیم تا اگر قصد خرید خودرو دارید، بهترین موتور را انتخاب کنید.

 

پیشرانه چیست؟

پیشرانه ماشین یا همان موتور خودرو، یک مجموعه مکانیکی – الکتریکی است که نیروی محرکه اتومبیل را تامین می‌کند. این مجموعه از سوخت فسیلی یا انرژی الکتریکی استفاده کرده و آن را به نیروی گردشی در چرخ‌ها تبدیل می‌کند. در واقع پیشرانه قلب خودرو است که اگر از کار بیفتد، دیگر انرژی برای به حرکت درآوردن ماشین وجود نخواهد داشت.
این بخش بین عامه مردم بیشتر با نام موتور خودرو یا موتور ماشین شناخته می‌شود. انواع چهار سیلندر در حال حاضر پرمصرف‌ترین نمونه‌های موجود در کشور محسوب می‌شوند. اما پیش از این نمونه‌های شش یا هشت سیلندر نیز در بازار به صورت محدودتر روی خودروهای آمریکایی، آلمانی و ژاپنی حضور داشتند.

تبلیغات